2.1.2 Werk en inkomen
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
Werk:
- Werk is een belangrijke voorwaarde om mee te doen in de samenleving. Het gaat om gezien worden en kansen krijgen. Inkomensondersteuning en re-integratie zijn twee gemeentelijke taken die voortvloeien uit de Participatiewet. Als de basis (bestaanszekerheid) op orde is kunnen mensen zich verder ontwikkelen, participeren en leren waardoor de kansen op de arbeidsmarkt toenemen;
- Inwoners worden gezien, gehoord en geholpen.
Inburgering:
- Inburgeraars leren een zo hoog mogelijk taalniveau tijdens hun inburgeringstraject.
- Inburgeraars zijn zo veel als mogelijk zelfredzaam, duurzaam aan het werk en maatschappelijk betrokken, waar nodig worden zij financieel ontzorgd;
- Invulling geven aan de regionale aanpak laaggeletterdheid waarbij taalbeheersing Nederlands voor anderstaligen een van de belangrijke doelstellingen is.
Minimabeleid:
- Regelingen zijn eenvoudig aan te vragen en daar waar mogelijk worden regelingen ambtshalve toegekend.
- We houden altijd rekening met de persoonlijk situatie van de aanvrager, passen maatwerk en de principes van de menselijke maat toe en werken vanuit vertrouwen.
Schuldhulpverlening:
- Problematische schulden zo veel mogelijk te voorkomen en zo vroeg mogelijk te signaleren;
- Inwoners met problematische schulden krijgen ondersteuning met een integraal aanbod op maat met oog voor duurzame uitstroom.
Actuele beleidsontwikkelingen
Politieke actualiteit
Vanwege de demissionaire status van het kabinet Schoof is het op dit moment nog niet duidelijk of de afronding van de wetgevingstrajecten zal wijzigen. In onderstaande teksten zijn we ervan uitgegaan dat de onderwerpen niet controversieel worden verklaard.
Armoedebeleid
Het Rijk heeft een Nationaal Programma Armoede en Schulden aangekondigd. Dit programma richt zich op het vereenvoudigen van het stelsel van inkomensondersteuning en het verbeteren van de toegang tot voorzieningen. Het rijk stuurt aan op maatwerk, minder bureaucratie en betere ondersteuning van werkenden met geldzorgen. Ook wordt verwacht dat gemeenten actiever inzetten op preventie en het beter bereiken van inwoners die nu nog onvoldoende gebruik maken van bestaande voorzieningen. Alhoewel wij een sterk vereenvoudigd armoedebeleid hebben, we al veel doen aan preventie en we ondersteuning bieden aan werkenden met geldzorgen, kan het programma van het Rijk mogelijk gevolgen hebben voor onze lokale regelingen en dienstverlening.
Schuldhulpverlening
Het rijk wil het aantal huishoudens met problematische schulden te verminderen. Naar aanleiding van het interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische schulden wil het rijk onder andere een integraal schuldenoverzicht voor burgers mogelijk maken en invorderingskosten minder snel laten oplopen. De kwaliteitseisen voor de schuldhulpverlening worden aangescherpt om de verschillen in bereik en aanbod tussen gemeenten verkleinen. Gemeenten zullen de vroegsignalering met vaste lasten leveranciers doorontwikkelen. In het beleidsplan schuldhulpverlening 2025 – 2028 “Van stress naar kracht, integrale schuldhulpverlening in Amstelveen” heeft de gemeenteraad vastgelegd hoe wij dit in Amstelveen vormgeven.
Menselijke maat
De menselijke maat staat binnen het sociaal domein hoog op de agenda. Dat betekent dat er altijd gekeken wordt wat onze inwoners nog meer nodig hebben. Met het programma “optimalisatie Dienstverlening en Communicatie Sociaal Domein” wordt gewerkt met vijf pijlers van de menselijke maat: eenvoudige en laagdrempelige toegang, klantvriendelijke bejegening: vanuit respect en vertrouwen, vanuit de bedoeling: rechtvaardige dienstverlening, klantbehoefte centraal: betrokken en oplossingsgericht en vergroten van lerend vermogen. In 2026 wordt deze aanpak verder voortgezet.
Participatiewet in balans
Met het wetsvoorstel 'Participatiewet in balans' ambieert de Rijksoverheid een hervorming van de Participatiewet om de balans tussen rechten en plichten te herstellen. Naast een vereenvoudiging van regels en procedures rondom bijstandsuitkeringen wordt aan gemeenten meer ruimte geboden voor maatwerk. De nadruk ligt op: uitgaan van vertrouwen, snellere toeleiding naar werk of andere vormen van maatschappelijke participatie en maatwerk door professionals en gemeenten. De beoogde ingangsdatum van het wetsvoorstel is 1 januari 2026. In het kader van het werken aan 'de menselijke maat' zijn al veel ontwikkelingen geïmplementeerd binnen de ambtelijke organisatie. Beoordeeld zal worden welke aanpassingen uit ‘Participatiewet in balans’ verder moeten worden verwerkt in de uitvoering van de Participatiewet.
Hervorming arbeidsmarktdienstverlening
Om de arbeidsmarktdienstverlening te verbeteren ambieert het rijk een hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur. Eén van de concrete uitwerkingen is dat er regionaal één loket komt in de vorm van een Werkcentrum. De ambitie van de gemeenten Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn en De Ronde Venen is om het huidige Werkplein AA verder door te ontwikkelen naar een Werkcentrum Amstel-Venen. De dienstverlening aan de inwoners uit de vier genoemde gemeenten wordt vanuit dit werkcentrum georganiseerd. Het Werkcentrum Amstel-Venen wordt daarmee één van de fysieke locaties van het Werkcentrum Groot Amsterdam.
Van school naar duurzaam werk
De Wet 'Van school naar duurzaam werk' gaat naar verwachting in op 1 januari 2026. Het wetsvoorstel sluit naadloos aan op de lijn die al door ons is ingezet. Het beoogd effect van het wetsvoorstel is om jeugdwerkloosheid structureel aan te pakken door jongeren met de laagste kans op werk de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben en niet uit beeld te laten verdwijnen, ook als ze niet direct werk vinden of hun baan verliezen. De wet verplicht scholen, Doorstroompunten (voorheen RMC) en gemeenten (Werk & Inkomen) samen een regionaal programma op te stellen en uit te voeren. Begeleiding (terug) naar school en naar werk of een combinatie van beide vormt de kern van de aanpak.
Asielzoekers aan het werk
De in juli 2025 gestarte pilot om asielzoekers en statushouders te begeleiden naar betaald werk wordt in 2026 voortgezet. Deze pilot vloeit voort uit de wens om zo snel mogelijk te starten met participatie en integratie. In deze pilot van één jaar worden asielzoekers en statushouders die op een azc in Amstelveen verblijven, ondersteund bij het vinden van betaald werk. Deelname aan de arbeidsmarkt draagt bij aan taalvaardigheid en integratie en daarmee aan de vergroting van het toekomstperspectief. Met vier andere gemeenten wordt deelgenomen aan een monitoring & leertraject om de arbeidsparticipatie van de doelgroep van de pilot te meten en te verbeteren. Bij de bemiddeling naar werk wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de vaardigheden en wensen van de kandidaten. De doelstelling is dat van de volwassen asielzoekers die zichzelf hebben aangemeld voor een traject 50% binnen één jaar een betaalde baan vindt. In 2026 wordt de afweging gemaakt of de dienstverlening aan de doelgroep wordt voortgezet.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Uitvoering Participatiewet conform 'Participatiewet in balans' | Uitvoering | |
Uitvoering wet 'Van school naar duurzaam werk' | Uitvoering | |
Doorontwikkeling naar Werkcentrum Amstel-Venen | Uitvoering | |
Samen met de klant en ketenpartners zorgen we voor een succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving | Uitvoering | |
Alle inburgeraars krijgen een passend traject aangeboden | Uitvoering | |
Uitvoering geven aan het beleidsplan Armoedebeleid 2024 e.v. Versterken van bestaanszekerheid | Uitvoering | |
Uitvoering geven aan het beleidsplan Schuldhulpverlening 2025 -2028 “van stress naar kracht: integrale schuldhulp in Amstelveen” | Uitvoering |
