2.2.1 Onderwijs
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Amstelveen blijft investeren in onderwijs en kinderopvang: de jeugd de toekomst. Goed onderwijs is van wezenlijk belang. We bevorderen samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, jeugdhulp en sociaal maatschappelijk werk. Zo ontstaat er een betere samenhang in de ondersteuning van kinderen die dat nodig hebben.
- We vergroten de kansengelijkheid voor kinderen door het verder verbinden van kinderopvang, voorschoolse educatie en onderwijs en verrijkte schooldagen te stimuleren op de Amstelveense scholen.
- We bevorderen de beheersing van het Nederlands bij kinderen en hun ouders zodat zij volwaardig kunnen deelnemen aan het onderwijs.
Actuele beleidsontwikkelingen
Uitvoering onderwijs
In 2026 wordt de uitvoering van de Jeugd- en Onderwijsagenda voortgezet, met een sterke focus op vroegsignalering, preventie, wijkgerichte aanpak en het bevorderen van kansengelijkheid. De samenwerking met onderwijsinstellingen, kinderopvang en andere betrokken partners – zowel lokaal als regionaal – blijft hierin essentieel.
Ter versterking van deze samenwerking is in 2025 de Lokale Educatieve Agenda (LEA) geïntroduceerd. Deze bestaat uit thematische werkgroepen en een bestuurlijke overlegstructuur. In 2026 wordt deze aanpak gecontinueerd en verder doorontwikkeld.
Daarnaast is in 2025 gestart met een wijkgerichte aanpak in kwetsbare wijken van Amstelveen. Deze aanpak wordt in 2026 verder uitgerold. Tot slot wordt uitvoering gegeven aan de motie Op tijd schoolrijp , in samenwerking met onder meer het onderwijs en de jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Onderwijsachterstandenbeleid en Voorschoolse educatie
Gemeente Amstelveen biedt voorschoolse educatie aan voor kinderen met een VE-indicatie en voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen. In 2026 ligt de focus op samenwerking met kinderopvang, kwaliteitsverbetering, gezinsgerichte ondersteuning en toezicht via de GGD. In 2025 is de VE+ groep gestart en in 2026 zal deze worden geëvalueerd en doorontwikkeld.
Vanaf 2026 heeft het Rijk besloten om 10% te gaan bezuinigen op de Rijksbudgetten Onderwijsachterstandenbeleid (hierna OAB) van gemeenten. Jaarlijks fluctueren deze budgetten doordat deze bepaald worden aan de hand van het risico op een onderwijsachterstand bij peuters en basisschoolleerlingen. Door de bijdrage vanuit het gemeentefonds voor OAB wordt verwacht dat de korting niet tot grote beleidswijzigingen zal leiden.
Nieuwkomersonderwijs
Amstelveen heeft het nieuwkomers onderwijs primair onderwijs ondergebracht bij Stichting Amstelwijs ‘Amsteltaal’ en Stichting Amstelland 'De Wereldschool'. Door overname van Amstelwijs valt De Wereldschool vanaf 2026 onder Amsteltaal. In het voorgezet onderwijs stromen de nieuwkomerskinderen door in de internationale schakelklassen (ISK) bij Futuris en Nova-college. De komende jaren wordt ingezet op een intensieve samenwerking tussen primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO door het opzetten van een Expertisenetwerk. Het Expertisenetwerk heeft daarnaast als doel nieuwkomersleerlingen te blijven ondersteunen na de overstap van de gespecialiseerde taalschool naar het reguliere onderwijs.
Ook de komst van een AZC is in 2025 van invloed op de bekostiging en huisvesting van taalscholen. De huisvesting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-jongeren) en de verwachte opening van een derde AZC-locatie in Amstelveen-Zuid in 2026 dragen hieraan bij.
Laaggeletterdheid
In 2025 wordt het Meerjarig Regionaal Programma Laaggeletterdheid 2020–2024 geactualiseerd tot het Regionaal Meerjarenplan Basisvaardigheden 2025–2028. De huidige ‘Aanpak Laaggeletterdheid Amstelveen en Aalsmeer 2022–2026’ vormt de lokale uitwerking hiervan en deze wordt eind 2026 geëvalueerd en geactualiseerd. De focus ligt op het versterken van taal-, reken- en digitale vaardigheden, met daarbij extra aandacht voor een gezinsaanpak laaggeletterdheid.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Uitvoering geven aan de motie Op tijd Schoolrijp | College | 1e kwartaal |
Voortzetten uitvoering geven aan de Jeugd- en Onderwijsagenda | Uitvoering | |
Uitvoering geven aan het Regionaal Meerjarenplan Basisvaardigheden 2025-2028 | Uitvoering | |
Evaluatie en actualisatie 'Aanpak Laaggeletterdheid Amstelveen en Aalsmeer 2022-2026' | Uitvoering | 4e kwartaal |
