2.5.2 Stedelijke ontwikkelingen
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
Faciliteren en regie voeren op de grote projecten en grondexploitaties
Actuele beleidsontwikkelingen
Bij dit thema Stedelijke ontwikkeling wordt inzicht gegeven in de voortgang en actiepunten van de grote projecten en grondexploitaties met een omvang van meer dan 10 miljoen euro.
Grote projecten:
1. Gebiedsontwikkeling A9 zone
Aannemer VeenIX is in 2020 gestart met de uitvoering van project A9 ter hoogte van Amstelveen. Het infrastructurele deel van het project loopt tot medio 2027. In 2023 is een tijdelijke ligging van de A9 (bypass) aan de zuidzijde van het A9 tracé gerealiseerd en in 2024 gestart met de verdiepte ligging van de A9 aan de noordzijde van het tracé. Na het 1 e kwartaal van 2026 wordt de verdiepte ligging van de A9 aan de noordzijde in gebruik genomen en start de verdiepte ligging aan de zuidzijde. Er worden extra maatregelen getroffen om voldoende bouwruimte voor de zuidelijke verdiepte ligging te maken. De einddatum van het Rijkswaterstaat project A9 ligt inmiddels op eind 2027. Meerdere grote viaducten moeten worden aangepast of vernieuwd, en meer dan eerder verwacht. De extra werkzaamheden zorgen voor extra overlast, maar leiden niet tot vertraging. De werkzaamheden aan deze viaducten zijn gestart en zijn rond 2026 gereed. De Bomenbrug over de Traverse bij het Stadshart wordt in het laatste stadium van het project (2027) gerealiseerd.
De inzet van de gemeente op het A9 project richt zich op het toetsen van de ontwerpplannen, het verlenen van vergunningen en ontheffingen, de engineering van de objecten waarvan de gemeente eigenaar en beheerder wordt, het toetsen van BLVC-plannen (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie) en omgevingsmanagement. Daarnaast heeft de gemeente een leidende rol in de (her-)inrichting van de openbare ruimte op en om de vernieuwde A9.
Nadat RWS en VeenIX het infrastructurele deel van het project A9 in 2027 gereed hebben, heeft de gemeente de taak om de drie overkappingen: bij het Oude Dorp, de traverse bij het Stadshart en het Bovenlandpad evenals de resterende groenstroken aan de noordzijde en de zuidzijde van de A9 in te richten. De overkappingen zelf worden aangelegd door VeenIX in opdracht van Rijkswaterstaat. De inrichting van de overkappingen komt ten laste van de gemeente en ramen we op dit moment op € 16.9 miljoen. Er wordt momenteel gewerkt aan inrichtingsplannen van het groen voor onder meer het planten van bomen langs het nieuwe A9 tracé voor locaties bij het Oude Dorp, Stadshart, het Meanderpark in combinatie met het Bovenlandpad en de Operabuurt. In 2026 wordt een kredietaanvraag voor het groen aan de raad voorgeleg d.
- Oostflank A9 zone
Aan de Amstelzijde van Amstelveen zijn nog enkele locaties die nader worden onderzocht om tot herinrichting te komen. Wij verkennen diverse mogelijkheden voor het "Operapark" vanaf de snelweg. Met eigenaren worden ook de opties voor de Krijgsman verder verkend. Als het Ziekenhuis Amstelland verder wenst te gaan in de verkenning, zal op deze locatie, met behoud van het ziekenhuis (!) verder worden verkend of intensivering mogelijk is. De voortgang van deze locaties zal naar verwachting in 2025 aan de raad verder kunnen worden getoond.
2. Stadshart
- 2a. Bioscoopontwikkeling/Cultuurstrip
Met diverse partijen voeren wij gesprekken over een mogelijke (nieuwe) bioscoopontwikkeling. Ook andere ontspanningsmogelijkheden en toevoegingen om het Stadshart te verlevendigen worden onderzocht. De gewenste entree aan het Stadsplein – door de Cultuurstrip – wordt gehandhaafd.
- 2b. Rembrandtweg/Uitbreiding Rembrandthof (Unibail Rodamco Westfield)
De bouw van de eerste fase uitbreiding retailplint is gestart en zal eind 2025 worden opgeleverd. Begin 2026 worden de 4 units door de huurders ingericht en geopend. De voorbereiding voor de tweede fase is inmiddels opgestart.
- 2c. De Pulse (Tristan Capital)
Het initiatief betreft het transformeren van het kantoorgebouw aan het Handelsplein. Het gebied, dat als één van de entrees van het Stadshart een belangrijke rol vervult, heeft leegstand in een kantorenblok en het complex sluit aan de achterzijde niet goed aan op de woningen aan de Meander. In juli 2023 is het besluit genomen om in te stemmen met de wenselijkheid van het initiatief, momenteel wordt de haalbaarheidsfase onderzocht. Een kantorenblok wordt mogelijk getransformeerd naar een hotel. Woningen worden toegevoegd aan de Meanderzijde. Ook de aansluiting op het Handelsplein en een betere verbinding met de Stadstuinen zijn belangrijke uitgangspunten om de gewenste kwaliteitsslag in het gebied te maken. De planning is nu dat de bouw start begin 2026.
- 2d. The Bay (Oude V&D gebouw)
Het initiatief betreft het transformeren van het oude warenhuis waarin Hudson’s Bay was gevestigd. Het gebied, dat als één van de entrees van het Stadshart een belangrijke rol heeft, mist nu haar aantrekkingskracht. In juli 2023 is het besluit genomen om in te stemmen met de wenselijkheid van het initiatief. Op de begane grond komen twee supermarkten, de 1 e verdieping krijgt een sportvoorziening. De overige verdiepingen worden ingericht met opslagboxen voor particulier en zakelijk gebruik. De 5 e verdieping blijft een parkeerdek, voldoende voor de parkeervoorzieningen van deze ontwikkeling. De gewenste looproute voor dit gebied komt door het gebouw, zodat er een goede verbinding komt tussen Buitenplein en Handelsplein.
- 2e. Inrichting openbare ruimte
Na uitgebreide participatie is het ontwerp van het Stadsplein getoond tijdens het raadsgesprek Stadshart op 28 mei 2025. Het Voorlopige Ontwerp van het inrichtingsplan voor de openbare ruimte van het Stadshart is op 1 juli 2025 vastgesteld. Daarna is gestart met het opstellen van het Definitief Ontwerp.
- 2f. Integrale uitwerking Stadshart
Het gebiedsplan Amstelveen is in samenwerking met de Metropoolregio Amsterdam (MRA) in 2023 vastgesteld. In goede samenwerking hebben we een plan voor het gehele Stadshart opgesteld. In gezamenlijke workshops worden alle ontwikkelingen integraal benaderd en wordt er gewerkt aan de ruimtelijke opgaven voor het Stadshart. De ontwerpprincipes en spelregels uit dit plan zijn opgenomen in een herijkt ‘Beeldkwaliteitsplan Stadshart’, dat op 11 juni 2025 door de raad is vastgesteld. Daarnaast wordt in samenwerking met de MRA, VRA, Rijkswaterstaat, Connexxion en de GVB een toekomstbeeld voor mobiliteit onderzocht, waarin aansluiting op de A9 en Bomenbrug, verduurzaming van het busstation, de eindhalte van tram 5 en het fietsparkeren een belangrijke rol hebben.
3. Noordelijke Poeloever
Om het Oude Dorp – en langs de A9 - spelen in het komende decennium een aantal belangrijke ontwikkelingen, die het uiterlijk van de stad gaan herbepalen. De belangrijkste aanjager is de aanleg van een dek over de A9, waardoor in een keer een enorm areaal aan openbare ruimte vrijkomt. Met de aanleg en inrichting van de overkapping over de A9, leggen we een van de laatste 'puzzelstukjes' voor een verbinding tussen Amstelveen Noord en Zuid. Een park op de overkapping (dekpark) en de ruimte daaromheen maken het mogelijk om nieuwe voorzieningen voor de stad te realiseren en aan te haken bij het bestaande kwaliteiten van het Oude Dorp. Door 'het herstellen' van historische verbindingen (via historische landmarks), krijgt de levensvatbaarheid van het Oude Dorp nieuw elan. Het park biedt onder andere ruimte aan kunst, cultuur, (urban)sports. Er komen twee MRA-fietsroutes vanuit noord-zuid richting (via het Kazernepad) en oost-west richting (De Savornin Lohmanlaan en de Burg. Colijnweg) samen, die dit deel van de stad beter verbinden met de rest van de stad en regio.
Daarnaast legt het college prioriteit bij de herontwikkeling van de Noordelijke Poeloever, waarbij de ambitie is om de entree naar het raadhuis en het Amsterdamse Bos aantrekkelijk (groen) te maken en het maaiveld parkeren bij het raadhuis en om het oude Dorp zoveel mogelijk te laten verdwijnen door een parkeergarage/hub te faciliteren voor bezoekers van het Oude dorp en voor ondernemingen in de buurt waaronder het raadhuis. Net als vroeger wordt de Noordelijke Poeloever weer een onlosmakelijk onderdeel van het dorp, met ruimte voor recreatie, (groen)beleving en (water)sport. We herstellen de logische relatie tussen het dorp en het oude veenland, waarbij vanuit het recreatieve groen-blauwe netwerk nieuwe routes van het Amsterdamse Bos naar de stad ontstaan. Door het ruimtelijk en programmatisch aankoppelen van (regionale) fiets- en wandelroutes worden de verbindingen en bereikbaarheid nog beter.
Het Oude Dorp vormt met haar ligging de spil en dit biedt kansen voor een bestendige voorzieningenstructuur in het Oude Dorp. Het Oude Dorp zal zich steeds meer gaan onderscheiden als een charmant, culinair en cultureel centrum voor alle Amstelveners. Er zal voor iedere doelgroep wat te beleven kunnen zijn. We sturen op programma dat tijdloos is en van grote betekenis voor een gezonde stad, zoals recreatie, sport, kunst, cultuur, evenementen en horeca, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. In 2025 is de gebiedsvisie Nieuw Oude Dorp (de integrale visie voor de Noordelijke Poeloever, het Oude Dorp en het dek A9 west) vastgesteld door de gemeenteraad. In 2025 stellen we vervolgens een Stedenbouwkundigplan op. Naar verwachting wordt dit in de eerste helft van 2026 aan de raad aangeboden.
4. Nieuw Legmeer
Het bedrijventerrein Legmeer gaan we transformeren in een gemengd, duurzaam, groen en toekomstbestendig woon- en werkgebied met ongeveer 4400 woningen en 30.000 m2 aan werk.
In december 2024 is de businesscase Nieuw Legmeer en een definitief Stedenbouwkundig plan in de gemeenteraad vastgesteld. In mei 2025 zijn het beeldkwaliteitsplan en de Leidraad Duurzaam Legmeer vastgesteld. In het vervolg van 2025 is de ontwikkelstrategie verder uitgewerkt en daarop de businesscase bijgesteld. In het najaar van 2025 is de gemeenteraad in overeenstemming met grip op Legmeer geïnformeerd over de laatste stand van zaken over de businesscase en ontwikkelstrategie.
Iedere grondeigenaar heeft de mogelijkheid om binnen de context het betreffende ontwikkelcluster, zijn of haar kavel /grond te herontwikkelen, als die voldoet aan de gestelde voorwaarden uit de bovenstaande vastgestelde kaderstellende documenten. Zo sturen we op een haalbare integrale ontwikkeling. Wanneer een cluster tot ontwikkeling komt, bepaalt de markt in principe zelf. We streven vanaf het einde van 2025 tot en met eerste helft 2026 naar het ondertekenen van de eerste vier anterieure overeenkomsten, met ontwikkelclusters die op korte termijn tot ontwikkeling kunnen komen. Voorafgaande aan dit moment zijn in 2025 met de desbetreffende ontwikkelaars de benodigde voorovereenkomsten ondertekend.
In het vervolg van 2025 bereiden we voor zover mogelijk de wijziging omgevingsplan voor (inclusief Milieueffectrapportage, bodemenergieplan, regels kostenverhaal), dat als ruimtelijk kader dient voor de toekomstige gebiedsontwikkeling.
In 2026 is de verwachting dat de bouwplannen van de eerste clusters met een anterieure overeenkomst worden uitgewerkt door ontwikkelaars en getoetst door de gemeente. Er volgt nog het VO-inrichtingsplan openbare ruimte. De verwachting is dat de eerste ruimtelijke procedures, in de vorm van Bopa procedures (buitenplanse omgevingsactiviteit) worden doorlopen. Als er geen bezwaar of beroep wordt ingediend, kan dit leiden tot een start van de eerste werkzaamheden in het najaar van 2026.
Grondexploitaties (met een te verwachten omzet van meer dan 10 miljoen euro):
1. Nieuwbouwwijk De Scheg
De Scheg is een majeur project in de gemeente Amstelveen en betreft de ontwikkeling van een nieuwbouwwijk voor ongeveer 1.400 woningen, bestaande uit de deelgebieden West, Midden en Oost.
- Scheg-Oost
In 2023 is wegens de nieuwe marktontwikkelingen het woningbouwplan aangepast. De omgevingsvergunning van alle 154 woningen is inmiddels verleend. De bouw van alle woningen is inmiddels gestart en oplevering vindt plaats vanaf Q1 2026.
- Scheg-Midden
Het bestemmingsplan, exploitatieplan en beeldkwaliteitsplan zijn in het vierde kwartaal van 2024 ter vaststelling voorgelegd aan de raad. De uitvoering vindt plaats nadat deze onherroepelijk zijn.
- Scheg-West
Het bestemmingplan, exploitatieplan en beeldkwaliteitsplan zijn onherroepelijk. Start bouw van de eerste 72 woningen volgt in het derde kwartaal 2025.
2. Bedrijventerrein Amstelveen-Zuid (BTAZ)
Het project BTAZ betreft de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein rond de N201. Het bedrijventerrein is nodig voor de vestiging of uitbreiding van lokale en regionale bedrijven uit deze regio en biedt ruimte aan bedrijven die op bedrijventerrein Legmeer zijn gevestigd. In 2023 is het bestemmingsplan met exploitatieplan onherroepelijk geworden. De ontwikkelingen wordt binnen de kaders van het bestemmingsplan en het exploitatieplan uitgevoerd. In 2024 heeft de gemeente enkele eigendommen in het gebied verworven, waarmee de realisatie van delen van het terrein weer dichterbij komt. De realisatie van twee onderstations voor Tennet en Liander en de verbinding tussen de onderstations spelen voor de voortgang een cruciale rol. In 2025 is het bestemmingsplan voor deze onderstations en kabelverbinding daartussen vastgesteld. De verwachting is dat het ongeveer 5 jaar zal duren voordat deze voorzieningen zijn gerealiseerd. In 2025 is ook onderzocht of een tijdelijk opvang (10 jaar) voor vluchtelingen in deel van deelgebied Zuid-Oost kan worden gerealiseerd. Bij een haalbare ontwikkeling wordt de grondverwerving en het bouwrijp maken van het deelgebied Zuid-Oost versneld.
3. Kronenburg
Het gewijzigde plan is om ca 4000 short stay te ontwikkelen en te bouwen inclusief 438 woningen. Het wordt een groene campus. De omgevingsvergunning voor het gebied loopt en deze wordt naar verwachting begin 2026 verleend. Huidige vergunningsaanvragen in het gebied worden verleend nadat de omgevingsvergunning is verleend. Met alle eigenaren in het transformatiegebied zijn de anterieure overeenkomsten getekend. Het bijzondere in dit gebied is alle eigenaren zich conformeren aan een lager energieverbruik dan normaal bij een woning dit in verband met de netcongestie hetgeen een issue is in het gebied. Een belangrijke stap is hiermee in het gebied gezet. Naast de komende transformatie is ook het tijdelijke AZC geopend en in gebruik genomen. Het gebied is nadrukkelijk in beweging. We zijn nu in de fase van ontwerpen en de plannen te concretiseren, zodat deze vanaf Q2-2026 kunnen worden ingediend.
4. Landtong
Herontwikkeling nieuwbouw scholen en vier appartementengebouwen (160 woningen). Het nieuwe schoolgebouw met IKC De Horizon en De Akker is in november 2024 geopend en in juni 2025 is het schoolplein volledig opgeleverd. Voor de woningbouw is de tender in september 2024 opgestart en na een het doorlopen van dit proces is de tender in juli jl. voorlopig gegund. Na gunning zal de ontwikkelaar zijn ontwerp verder uitwerken en na maximaal een jaar een omgevingsvergunning aanvragen. Start bouw van de appartementen wordt daarom verwacht in de tweede helft van 2026.
5. Middenwaard
Voor deelgebied 1 van Middenwaard worden het beeldkwaliteitsplan en de grondexploitatie in het najaar van 2025 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. Aansluitend worden eind 2025 de afspraken met de woningcorporatie vastgelegd in een overeenkomst. Op basis hiervan kan de tender begin 2026 worden uitgezet.
6. Allemankwartier
Realisatie nieuwe multifunctionele accommodatie Bankras met wijkcentrum, medisch centrum en apotheek en de realisatie van 123 woningen. Het bestemmingplan en de grondexploitatie voor het multifunctionele gebouw en het eerste appartementengebouw zijn in juni 2024 door de raad vastgesteld. De start bouw van multifunctionele gebouw staat nog niet ingepland en is afhankelijk van de aanbesteding daarvoor. De tenderdocumenten voor het eerste appartementengebouw zijn bijna gereed en worden gepubliceerd wanneer de start bouw van het multifunctionele gebouw bekend is. Op dat moment kan ook de woningbouw voor de andere twee appartementengebouwen, op de plek van het huidige medisch centrum en wijkcentrum, worden voorbereid en de planning daarvoor worden gemaakt.
7. Carmenlaan fase 2
In 2024 heeft het college opdracht gegeven tot het onderzoeken van de haalbaarheid van de ontwikkeling van een woningbouwprogramma op de locatie Carmenlaan. Hier ligt een gemeentelijke kavel van ongeveer 17.000 m2 die al geruime tijd op de gemeentelijke agenda staat voor woningbouw. De gemeente ontwikkelt aan de Carmenlaan haar eigen grond en bepaalt daarvoor zelf het programma. Voor de bouw van sociale woningen is snelheid een specifiek uitgangspunt. Door het project Carmenlaan in twee fases te knippen kan dit bereikt worden. Planologisch passen de beoogde sociale woningen (Fase 1) binnen de mogelijkheden van het vigerende tijdelijke deel van het omgevingsplan. De ontwikkeling van het overige deel gemeentegrond is Fase 2. Na een eerste participatieronde waarin uitgangspunten voor de verdere uitwerking zijn opgehaald, wordt nu het programma uitgewerkt waarna de Projectnota zal worden opgesteld. Het is de bedoeling om het planologisch kader in 2026 vast te stellen.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Kredietaanvraag voor het groengebied langs A9 | Raad | 4e kwartaal |
Voortgang inrichting Oostflank A9 | Raad | 1e kwartaal |
Stedenbouwkundig plan Noordelijke Poeloever | Raad | 1e kwartaal |
Milieueffectrapportage Nieuw Legmeer | Raad | 1e kwartaal |
Bodemenergieplan Nieuw Legmeer | College | 1e kwartaal |
Beedlkwaliteitsplan Middenwaard deelgebied 1 | Raad | 1e kwartaal |
Planologisch kader Carmenlaan fase 2 | Raad | 4e kwartaal |
