2.6.1 Veiligheid, handhaving en crisisbeheersing
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
In april 2023 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan Amstelveen 2023-2026 vastgesteld. Het IVP bevat het lokale meerjaren veiligheidsbeleid. Het IVP benoemt de volgende prioriteiten:
- Continueren structurele daling high impact en veelvoorkomende criminaliteit;
- Aanpak woonoverlast;
- Integrale aanpak overlastgevende personen met verward/onbegrepen gedrag;
- Een veilig en eerlijk ondernemersklimaat;
- Vergroten weerbaarheid kwetsbare jeugd en bieden alternatief voor criminele carrière;
- Kwetsbare groepen bewust en weerbaar maken om risico’s van gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime te beperken;
- Voorkomen, verstoren en waar mogelijk stoppen van ondermijning.
Actuele beleidsontwikkelingen
Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
Het huidige IVP loopt tot en met 2026. De voorbereidingen voor het IVP 2027-2030 starten na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026. Op grond van de nu bekende trends en ontwikkelingen in Amstelveen op het gebied van veiligheid en criminaliteit zien wij voor de komende beleidsperiode geen grote veranderingen in de prioritering van lokale veiligheidsthema’s in het verschiet. Door goede monitoring via onder meer de stadspeiling en ons veiligheidsdashboard zijn we in staat adequaat te handelen en onze aanpak waar nodig bij te sturen, te intensiveren of juist af te bouwen. Wij doen dit altijd in nauwe afstemming met onze (driehoeks)partners politie, OM en andere veiligheids- en zorgpartners zoals brandweer, Eigen Haard en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ). Het dashboard wordt verder ontwikkeld. Het verzamelen en koppelen van meer data is overigens geen doel op zichzelf en wij handelen bij de verdere ontwikkeling van het veiligheidsdashboard binnen de wettelijke (privacy)kaders.
Noord Hollandse Norm weerbaarheid bestuur
In 2024 is de Noord-Hollandse Norm geïntroduceerd op initiatief van de provincie Noord-Holland in samenwerking met de Regionale Informatie en Expertisecentra (RIEC). De norm beoogt de weerbaarheid van gemeenten en andere overheidsorganisaties te vergroten. De norm omvat de volgende thema’s. 1. Bewustwording en organisatie; 2. Integriteit en veilige werkomgeving; 3. Veilige Publieke Taak; 4. Informatiepositie en informatiebeveiliging; 5. Beleid en handhaving; 6. Communicatie. De norm bestrijkt de hele gemeentelijke organisatie (politiek, bestuurlijk en ambtelijk). Realisatie van de norm is voorzien voor eind 2026.
Maatschappelijke weerbaarheid
De gevolgen van geopolitieke spanningen en digitale dreigingen worden steeds tastbaarder. Hybride dreigingen zoals cyberaanvallen en desinformatie nemen toe. Een weerbare maatschappij is beter in staat om (de gevolgen van) deze en andere soorten ontwrichtende crises het hoofd te bieden.
Landelijk, regionaal en lokaal bereidt de overheid zich voor op een scenario waarbij de stroom 72 uur uitvalt en mensen primair op zichzelf zijn aangewezen. De voorbereiding op dit scenario draagt bij aan een weerbare maatschappij en bevordert de zelfredzaamheid van organisaties en inwoners, óók bij andere soorten crises.
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (VrAA) is het programma Weerbaarheid gestart. Tegelijkertijd werkt Amstelveen samen met de Amstellandgemeenten aan de opdracht ‘Samenwerking aan de voorbereiding Weerbaar Amstelland’, gericht op het vergroten van de weerbaarheid in de gemeenten zelf, zowel met het oog op de inwoners als op de (continuïteit van de) gemeentelijke organisatie. Communicatie en voorlichting vormen hierbij essentiële onderdelen. De realisatie van noodsteunpunten verspreid door de gemeente, maakt eveneens onderdeel uit van dit programma.
De voorbereiding op het scenario van 72 uur stroomuitval is een eerste stap. De uiteindelijke (mate van) voorbereiding op de gevolgen van internationale spanningen en de daarmee samenhangende capaciteits- en (tijdelijke en/of structurele) financieringsvraag is mede afhankelijk van ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht op nationaal en regionaal niveau.
Tegengaan gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime
Gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime vormen een maatschappelijk (veiligheids)probleem. Daarom investeren wij in de bescherming van onze gemeentelijke systemen tegen cyberaanvallen. Ook bereiden we ons met de Veiligheidsregio voor op scenario’s met grote maatschappelijke impact ten gevolge van grootschalige verstoringen van het digitale verkeer.
Hoewel de aangiftecijfers dalen is de veronderstelling dat gedigitaliseerde criminaliteit zoals babbeltrucs en sexting, feitelijk niet minder wordt. Daarom steken wij samen met de politie op doelsgroepniveau veel energie in voorlichting en communicatie om gedigitaliseerde criminaliteit te voorkomen én bij slachtoffers de aangiftebereidheid te vergroten.
Handhaving
Medio 2024 zijn vier veiligheidsmakelaars gestart met hun werkzaamheden als alternatief voor het voormalig interventieteam. Uit voortschrijdend inzicht zijn er nu nog twee veiligheidsmakelaars en hebben wij twee wijkboa’s extra aangesteld. De veiligheidsmakelaars houden zich onder andere bezig met toezicht op de Amstel, veiligheid rondom de sportparken Amsterdamse Bos en de sportparken Heemraad naast meer projectmatige werkzaamheden. Het dashboard veiligheid en leefbaarheid zal vanuit de wijkplannen van de wijkboa’s en de diverse projecten van de veiligheidsmakelaars nog meer gevuld gaan worden waardoor handhaving nog efficiënter, sneller en op de meest noodzakelijke plekken, kan plaatsvinden. Het digitale cameratoezicht van de bussluizen is inmiddels een feit. In 2026 kunnen andere locaties mogelijk ook in aanmerking komen voor dergelijk cameratoezicht, na goedkeuring van het openbaar ministerie.
Nieuwe wetgeving
In 2025 heeft de Tweede Kamer ingestemd met een algeheel landelijk vuurwerkverbod met ingang van de jaarwisseling 2026/2027. Een landelijk vuurwerkverbod betekent in ieder geval dat de lokale regelgeving in de APV aangepast moeten worden.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Actualiseren Algemene Plaatselijke Verordening (APV) | Raad | 4e kwartaal |
Financiële jaarstukken Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland | Raad | 2e kwartaal |
Vaststellen HandHavingsUitvoeringProgramma (HUP) openbare ruimte 2027 | Uitvoering | 4e kwartaal |
Communiceren en informeren over veiligheid en leefbaarheid en vergroten weerbaarheid tegen criminaliteit en tijdens crisissituaties | Uitvoering |
