3 Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen inclusief civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties

Met een vervangingswaarde ruim boven de € 200 miljoen is het Amstelveense wegennet één van
de belangrijkste thema’s binnen de duurzame instandhouding van de buitenruimte.  

Bestaande beheerplannen/looptijd:
- Wegenplan Amstelveen 2025
- Verlichtingsplan Amstelveen 2015 (inhoudelijk nog actueel)
- Beeldkwaliteitsplan Amstelveen 2011 (inhoudelijk nog actueel)
- Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2025-2028
- Nota Civieltechnische Kunstwerken 2023

Het Wegenplan geeft een beeld van arealen, leeftijdsopbouw, gehanteerde grondslagen, werkwijze en beleidsontwikkelingen. Het Wegenplan voorziet in een onderhoudsniveau waarmee wegen veilig begaanbaar zijn conform de Wegenwet. Het plan sluit aan op het kwaliteitsniveau zoals vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan Amstelveen. Het plan wordt elke vijf jaar geactualiseerd. Op basis van het Wegenplan worden jaarlijks middelen gedoteerd aan de egalisatiereserve Wegen. De concrete vertaling in renovatieprojecten en beheermaatregelen vindt plaats via het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte. Aangezien er in de komende jaren grootschalige vervangingsinvesteringen van het hoofdwegennet nodig zijn, worden hiervoor aparte kredieten aangevraagd.

De Nota Civieltechnische Kunstwerken 2023-2032 is in 2023 vastgesteld en de raad heeft hiervoor structureel budget beschikbaar gesteld. Dit jaarlijkse budget wordt aan de Reserve Wegen gedoteerd, waarmee onderhoud en vervanging van kunstwerken de komende jaren kan worden gefinancierd en geprogrammeerd. Dit verloopt via het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte. Civieltechnische kunstwerken zijn onder andere bruggen, tunnels en duikers.

De uitgangspunten voor het plaatsen of renoveren van openbare verlichting zijn vastgelegd in het Verlichtingsplan Amstelveen. Grotere renovaties worden indien mogelijk gecombineerd met groot wegonderhoud. Deze projecten zijn opgenomen in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Amstelveen. De kapitaalgoederen bestaan uit lichtpunten (lichtmasten en armaturen), voedingspunten en bekabeling.

Er is geen specifiek door de raad of door het college vastgesteld beheerplan voor de ongeveer 45 verkeersregelinstallaties (VRI's). Maatregelen worden geprogrammeerd via het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte waardoor deze telkens integraal kunnen worden afgewogen. Voor de vervanging van VRI’s is jaarlijks afgerond € 0,5 miljoen beschikbaar. Bedragen die niet in enig jaar tot besteding komen worden toegevoegd aan de egalisatiereserve Verkeersregelinstallaties. Hierbinnen is het mogelijk infrastructurele aanpassingen bij de vervanging mee te nemen. Zo kan een VRI bijvoorbeeld vervangen worden door een rotonde, of er kan voor gekozen worden om opstelvakken te wijzigen of uit te breiden. Bij de keuze voor een rotonde of VRI worden meerdere aspecten afgewogen, zoals verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling, oversteekbaarheid en sturingsmogelijkheden.

Vanwege differentiatie in de functionele en technische levensduur van de diverse componenten van een verkeersregelinstallatie (hardware, software, masten, lantaarns, bekabeling) wordt in veel gevallen niet de complete installatie vervangen. De kosten van het implementeren van vastgesteld beleid (bijvoorbeeld Kernnet fiets of doorstroming openbaar vervoer) en nieuwe technische ontwikkelingen (bijvoorbeeld LED of laagspanning) zijn opgenomen in de ramingen. Een deel van de verkeerslichten is gedeeltelijk of uitsluitend gerealiseerd voor de Amstelveenlijn. Amstelveen heeft het functioneel en technisch beheer. Er is een nieuwe beheerovereenkomst gesloten voor de Amstelveenlijn, waarin een kostenverdeling is afgesproken voor onder andere de beheer- en vervangingskosten voor VRI's op de Amstelveenlijn.

De beheerplannen worden frequent geactualiseerd. Het gehanteerde kwaliteitsniveau is “goed”.

Is er sprake van mogelijk achterstallig onderhoud?
Het onderhoud van wegen in Amstelveen wordt de komende jaren een aandachtspunt in verband met de flink gestegen grondstof- en arbeidsprijzen en het spanningsveld tussen behoud groen en een veilige verharding. In 2025 is het nieuwe Wegenplan vastgesteld, inclusief financiële middelen om het areaal in veilige staat te houden. Het areaal openbare verlichting, bebording, verkeersregelinstallaties en civieltechnische kunstwerken is op orde .

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2025 16:17:24 met de export van 10/22/2025 16:12:31