3 Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico's financiële verhouding en mobiliteit

Voor de risico’s “Financiële verhouding en decentralisaties” en “Mobiliteit” is bij het vaststellen van de nota Risicobeleid en reservebeleid een vast bedrag bepaald. Dit wordt twee keer per jaar bij zowel de begroting als jaarstukken beoordeeld of het toereikend is of dat sprake is van sterk gewijzigde risico’s. Ook hierbij geldt dat structurele risico’s in de begroting worden verwerkt en de algemene reserve ruimte biedt om incidentele risico’s op te vangen.

Gemelde risico’s

Korte toelichting

Ontwikkeling
risico

A = Toename

B = Afname

C = Onveranderd

Wat doen we om het risico te beperken?

Financiële verhoudingen met het Rijk

Risicobuffer € 10 miljoen

16. Algemene uitkering

De algemene uitkering is de grootste inkomst van de gemeente met een onderliggend complex verdeelmodel. Aanpassingen in dit model leiden tot risico’s en kansen.

C

Toekomstige structurele ontwikkelingen worden zoveel als mogelijk verwerkt in de structurele begroting. Incidenteel toegekende middelen worden toegevoegd aan de algemene reserve. Dit voorkomt dat incidenteel verstrekte middelen worden ingezet voor structurele tekorten.

17. Omgevingswet

De nieuwe wetgeving kan op termijn structurele financiële gevolgen hebben. Overgangsrecht, gefaseerde invoering en de nog altijd niet opgeloste ICT knelpunten zetten de organisatie en dienstverlening onder druk.

C

Met de invoering van de Omgevingswet in januari 2024 is een overgangsperiode gestart om de nieuwe wetgeving en de nieuw digitale werkwijze te implementeren. Er worden goede stappen gemaakt maar nog veel is (juridisch) onduidelijk en de techniek is nog volop in ontwikkeling. Verwacht wordt dat door meer algemene regels een verschuiving zal plaatsvinden in de toerekenbaarheid van de kosten van de dienstverlening naar de Algemene Middelen (in plaats van Legesexploitatie).

18. Tekorten jeugd

Stijging van aantal jeugdigen in specialistische jeugdhulp, stijging van de zorgzwaarte van alle trajecten en specifiek de complexe trajecten en aanbieders die niet uitkomen met de tarieven voor complexe zorg. Daarnaast verwacht het Rijk via de Hervormingsagenda besparingen te realiseren met als risico dat dit niet wordt behaald.

C

Op basis van het staande beleid en met een projectmatige aanpak streven we naar het beperken van de risico’s die zich lokaal voordoen naar aanleiding van de hulpvragen van inwoners. Dat doen we samen met verwijzers, zorgaanbieders en ketenpartners zoals het onderwijs.

19. Jeugdbescherming

Risico voor de nabije toekomst is dat de organisatie van de veiligheidsketen de komende jaren hervormd wordt vanuit het landelijk toekomstscenario jeugd- en gezinsbescherming. Hier kunnen incidenteel en structurele financiële consequenties aan vast zitten, waaronder transitiekosten voor de overgang van de huidige naar de nieuwe inrichting van de keten.

C

Met een lokaal project gericht op de veiligheidsketen wordt de komende jaren voorgesorteerd op de verwachte stelselwijziging en tegelijk beoogd de keten te optimaliseren. Met gemeenten in de regio en met uitvoerende organisaties is Amstelveen in gesprek over de beweging naar een beter, houdbaar stelsel

20. Tekorten WMO

Een laag abonnementstarief heeft aanzuigende werking voor WMO-maatwerkvoorzieningen. Het Rijksbeleid zoals langer thuis blijven wonen en tekorten in de verpleeghuiszorg leidt tot meer vraag.

C

De invoering van het abonnementstarief is controversieel verklaard en wordt hoogstwaarschijnlijk na 1 januari 2027 ingevoerd. Het risico kan daarom niet beperkt worden.

21. Uitkeringen levensonderhoud (bijstandsgelden) / BUIG

Amstelveen is een voordeelgemeente in het verdeelmodel. Dit voordeel is structureel ingezet voor andere zaken in de begroting (met name jeugdhulp). Een terugloop in het BUIG-voordeel is nu een budgettair risico. Een nadeel van 10% correspondeert met € 2 miljoen.

C

Wanneer het Rijk onderzoek doet naar de uitkomsten van het ver-deelmodel zal opnieuw de relatie tussen  het actieve beleid gericht op werk en de status van voordeelgemeente worden benadrukt.  

Mobiliteit

Risicobuffer € 5 miljoen

22. Areaalvergroting A9

Door de levering van de diverse objecten vanuit het project A9 (zijnde drie overkappingen; dekken Oude Dorp, Stadhart en Bovenlandpad) is sprake van areaalvergroting. De extra beheerslasten daarvan zijn nog niet verwerkt in de begroting. Deze zijn afhankelijk van het ontwerp en inrichting van de dekken.

C

De ontwerpen van de dekken gebeurt in diverse stappen. Per stap wordt een raming gemaakt. Mede op basis hiervan wordt besloten waardoor de mogelijkheid ontstaat om bij te sturen.

23. Capaciteit kruispunten Amstelveen-zuid

Door diverse gebiedsontwikkelingen in Amstelveen-zuid (zoals Legmeer, De Scheg, Bovenkerkerwegzone, BTAZ), Aalsmeer (zoals Oosteinderdriehoek) en de rest van de zuidflank van de regio lopen diverse kruispunten in Amstelveen-zuid tegen capaciteitsgrenzen aan. Om deze kruispunten toekomstvast en robuust in te richten zijn grote investeringen nodig..

C

Er is gestart met het uitvoeren van een grootschalige gedetailleerde studie naar wat er nodig is om het hoofdwegennet toekomstvast in te richten, inclusief modellering en scenariodoorrekening. Daarnaast wordt aangesloten bij een vergelijkbare provinciale studie op een iets abstracter niveau. In de meerjarenbegroting is inmiddels al ruimte gereserveerd voor grootschalige investeringen in de infrastructuur. Ook wordt overlegd met regiopartners over cofinanciering.

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2025 16:17:24 met de export van 10/22/2025 16:12:31